RECENZIA: Smaragdový atlas

Autor: John Stephens
Rok vydania: 2011
Séria: Knihy stvorenia
Pokračovanie: Kronika ohně (2013/Knižný klub), The Black Reckoning (ešte nevyšlo)
Počet stán: 350
Žáner: fantasy pre deti
Oficiálna anotácia: Uprostred decembrovej noci trojica detí prenasledovaná temnými silami náhlivo opúšťa svoj domov v sprievode záhadného starého muža. Ich rodičia nemajú inú možnosť, ak chcú deti zachrániť. Prejde desať rokov, no Kate, Michael a Emma nie sú o nič bližšie k odhaleniu pravdy o ich osude.
Cesta k odpovedi sa skrýva v tajomnom atlase.Práve vďaka jeho čarovnej sile sa súrodenci ocitnú v krajine, ktorej kruto vládne Grófka s armádou svojich mŕtvych bojovníkov. Dobrodružstvo sa môže začať! Nebudú v ňom chýbať unesené deti, prazvláštne spojenectvá, krvilační vlci, bitky v hlbinách zeme, honosné plesy duchov, obri s mečmi a najmä knihy s vedomosťami nevýslovnej ceny.

Smaragdový atlas je prvou zastávkou Kate, Emmy a Michaela na vzrušujúcej ceste do čarovného sveta, ale aj k poznaniu seba samých. Je to príbeh troch obyčajných detí, ktoré sa rozhodnú zachrániť svoju rodinu, aby napokon zachránili svet.
Verdikt: Príbeh sa točí okolo 3 sympatických sirôt, ktoré pre "nežiadúce správanie" putujú zo sirotinca do sirotinca , až sa napokon dostanú pod strechu čarodejníka doktora Pyma, ktorý je ich poslednou šancou pre vytvorenie harmonického domova.Jediné, čo im zostalo po rodičoch, sú matné spomienky na noc, kedy ich rodičia opustili a zanechali v opatere cudzích ľudí. Krátko po príchode deti zistia,že na dedine,v ktorej sa ocitli je niečo zvláštne. V pracovni čarodejníka nájdu zelenú knihu s prázdnymi stránkami a keď do nej omylom vložia fotografiu, kniha ich prenesie do minulosti. Stretávajú sa tu s hŕskou detí, ktoré sú v zajatí Grófky, zlej krásnej čarodejnice, ktorá baží po moci a snaží sa nájsť Knihy stvorenia, aby mohla zničiť svet a stvoriť nový podľa jej predstáv. Kate, Michael a Emma zistia, že kniha, ktorá ich na toto miesto preniesla pravdepodobne má takú moc a snažia sa ju pred Grófkou ukryť, ale rýchlo to oľutujú. Na tejto ceste naprieč časom musia zachrániť teda nielen seba, deti z dediny a tým aj celú budúcnosť.
Kniha bola obsiahla čo sa opisov týka, napriek tomu tam chýbalo akési napätie(aspoň omrvinka), ktoré by opis prepojilo s dejom a vznikol pekný jednoliaty príbeh. Deti zažívali naozaj prekérne situácie každú chvíľu, no celé to pripomínalo suchú "predpoveď počasia" a miestami boli tak nahustené,že som zabudla čo sa stalo na strane predtým,lebo na tejto sa stalo 10 vecí naraz. Páčil sa mi ale humor, ktorý bol miestami v knihe použitý, nebolo ho veľa, no príjemne to celé osviežil. Kniha je určená deťom, odhadujem kategóriu 11 až 15 rokov, určite si na svoje prídu vďaka trpaslíkom a bitkám hlavne chlapci, žiaľ takého Harry Pottera alebo Kroniky Narnie to v ich očiach neprekoná a budú sa chcieť radšej vrátiť k nim.
Čo je ešte veľké mínus, ku knihe sa ťažko zháňajú ďaľšie diely. Nemal by to byť veľký problém, dej je v knihe pekne ukončený, ako jednorázovka však nezanechá veľký dojem,lebo sa nedozviete ako celé dobrodružstvo skončí. Druhý diel je dostupný len v češtine a tretieho sa ešte svet nedočkal. Ťažko povedať, či sa Ikar k tejto sérii ešte vráti,aj keby vyšiel hneď zajtra, no obávam sa, že už NIE. Môj názor.
Kniha bola teda o mááálilinko lepšia ako priemer, no keďže zvyšné diely sú v nedohľadne, nemám potrebu po nich pátrať a zostávať pri tejto sérii. Hodnotím teda 3,5 listu z 5.

Najlacnejšie knihu zoženiete v v sieti predajní za cenu 0,99 eur alebo za 2,20 na Banshies.cz, kde je dostupný aj druhý diel (v češtine).