RECENZIA: Tiene bieleho orgovánu

Rok vydania: 2014, ako príloha časopisu
Edícia: Príbehy z kabelky
Viazanie: brožovaná
Ďaľšie diela: Šťastie na mňa spadlo z neba(2013)
Počet stán: 267
Žáner: román zo súčasnosti, slovenská próza
Oficiálna anotácia:Postav dom, zasaď strom, sploď deti a znič každého, kto sa pokúsi ohroziť šťastie tvojej rodiny. Kam až siaha túžba po rodinnom šťastí? Kde sú hranice rodičovskej lásky? Rodina Ďumbierovcov sa navonok ničím nelíši od iných - zdá sa, že žijú svoj splnený sen, bývajú v krásnom novom dome uprostred čarovnej záhrady a tešia sa zo zdravých detí. Je to však len ilúzia. Tiene z minulosti im pripomínajú, kto sú a aká krv prúdi v ich žilách. Pod kríkom bieleho orgovánu náhodne objavia človeka, ktorý očividne neopustil svet dobrovoľne. Kto to bol a čo má spoločné s rodinou? Pozná niekto jeho tajomstvo, a ak áno, ostane naďalej utajené? Každý z členov rodiny má svoj vlastný príbeh a... každý mlčí. Román o pokrvných putách, starých vášňach, skrytých túžbach, čistej láske i strachu zaujme napínavým, priam detektívnym príbehom aj pohľadom do komplikovaného vnútorného sveta postáv, ktorými zmietajú silné emócie.

Verdikt: Príbeh sa točí okolo pomerne veľkej rodiny Ďumbierovcov, každá jej generácia je nejak poznačená životom, a snaží sa ním pretĺkať tak ako najlepšie vie. Spoznávate Milenu a Iva, manželov v pokročilom veku, ich dospelé deti Andreja, Alexa a Anetu, ktorí už vychovávajú vlastné deti . Všetkých spája nielen pokrvné puto, reťaz tažkých životných okamihov a chýb,miestami nenávisť bublujúca v ich vzťahoch, ale aj vražda, ktorá takým milým spôsobom vyjde na povrch(už nechcem v záhrade mať orgovánJe na prachy). Po nej sa začnú odhalovať spomienky, napínavé momenty z minulosti a nejaké tie tajomstvá, ktoré mali navždy zostať tajomstvami.
Kapitoly sú pomenované po postavách, sú opisované z ich pohľadov, čo dodáva deju prehľadnosť a slušné vystupňovanie vašich nervov, pretože vás to núti stále v knihe listovať a neodložiť ju ani keď sa v okne už črtá nový deň Smějící se. Stretnete sa s rodinnými problémami ako domáce násilie,v malej miere znásilnenie, pokus o incest, vyšetrovanie vraždy ale aj s bolesťou zo straty jednej z hlavných postáv. Na takú "knižočku" čo sa tvári ako čisto ženská záležitosť je to viac než slušný výkon, určite ju treba postrčiť aj chlapovi, netreba súdiť podľa obalu!!!. Okrem toho vám autorka postavy predloží v realistickej "surovej" verzii, so všetkými patričnými chybami bežných v klasických rodinách a okorení to takým CSI MIAMI prípadom, že začnete rozmýšľať, či aj vy sami nemáte podobnú rodinnú históriu (Božechráň!). Naozaj veľmi vydarená kniha, bavila ma,bála som sa, že to bude nejaká gýčová romantika ale vôbec som nevedela do čoho idem, do poslednej strany som netušila ako to celé dopadne. Za jeden večer by som ju prečítala, nebyť toho, že si treba aj pospať, lebo zajtra-ráno-nebudeš-vedieť-utekať-za-tým-autobusomŠlápnul vedle.
Jediný problém vidím asi v dostupnosti. Toto vydanie(zelenozlaté) bolo dostupné ako príloha v 2014 decembrovom čísle časopisu Madam Eva, zjavne z nejakých marketingových dôvodov. Na internete som našla aj iný dizajn obálky(fialový), pravdepodobne takto bude kniha vyzerať, keď sa dostane aj do kníhkupectiev, keďže ani na stánke ikaru nie je o nej zatiaľ zmienka,tipujem, že oficiálne ešte nevyšla. V každom prípade, ak ju uvidíte, hoci aj na online bazaroch a podobne, a už vás unavujú gýčové romániky tento medzi ne rozhodne nepatrí!

Hodnotenie si knižka zaslúži veľmi dobré, celkovo ma bavila a tuším si prečítam aj iné diela od autorky, aj jej debutová knižka má veľmi kladné hodnotenia!

1 člověk ohodnotil tento článek.