RECENZIA: Nočný cirkus

2. srpna 2015 v 12:21 | Marisa

Autor: Erin Morgensternová
Rok Vydania: 2012
Viazanie: viazaná s prebalom
Ďaľšie diela: zatiaľ nie, jedná sa o prvotinu autorky
Počet strán: 351
Román Nočný cirkus sa odohráva na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia a jeho hrdinami sú dvaja mladí kúzelníci, ktorých už od raného detstva viedli k tomu, že sa zúčastnia na súboji, čo sa mal odohrať na neutrálnej pôde - tou pôdou sa stal Cirque des reves. Cirkus snov prichádza všade bez ohlásenia. A na bráne visí tabuľa: Otvárame za súmraku, zatvárame za úsvitu. Cirkus je úplne iný ako všetky známe cirkusy. Celý je ladený do čierno-biela a predmety sa v ňom skutočne menia na vtáky a ľudia skutočne miznú. Obaja mladí kúzelníci mali od narodenia nadprirodzené schopnosti, ktoré si z roka na rok zdokonaľovali, ale keď ich súboj trval už dlhšie, z dvoch mladých ľudí, ktorí mali byť súpermi, sa stali zaľúbenci. Ale keďže ich učitelia neschvaľovali tento vzťah, museli prekonať veľké prekážky, aby mohli byť spolu. Z románu priam dýcha atmosféra kúzelného cirkusu z prelomu 19. a 20. storočia, vôňa jabĺk v karameli a horiaceho dreva, ale mágiou dielo uchváti aj ľudí, ktorí nikdy neboli vyznávačmi cirkusov.

Na túto knihu som veľmi dlho narážala ale dlho som odkladala jej čítanie. Nakoniec som podľahla tlaku okoliu a odporúčaniam a početným chválam. Priznám sa na rovinu, čakala som niečo iné. Čakala som napínavé fantasy plné cirkusantov.Napätie sa veľmi nekonalo,lebo príbeh mal viacero spomaľovačov.
1. Bohaté a kvetnaté opisy všetkého miestami až nudili.
2. Tri časové osy a množstvo vsuviek. Príbeh sa odohráva v cca dvoch rovinách/minulosť a budúcnosť/ a až na konci sa spoja do prítomnosti. Potom máte vsuvky opisov cirkusu z vášho pohľadu a každá kapitola sa odohráva v inom čase, je potrebné sledovať roky /a pamätať si /!
Ako pozitíva hodnotím určite zaujímavý príbeh vzniku cirkusu a jednotlivé postavy zakladateľov vykreslené do detajlov.Ďalej paletu postáv a temnnejšiu atmosféru príbehu, magickú atmasféru cirkusu . Všetko sa to však topí v nešťastnom usporiadaní kapitol , ako keby ste stavali tunel z 2 stán a konce na seba doliehajú len tak-tak. Pritom je väčšina príbehu predvídateľná a aj záver nie je nijaký originálny. Kniha si určite nájde svoje nadšené publikum u čitateľov, ktorí nemajú radi komplikované príbehy a ktorým sa páčia príbehy s magickým nádychom. Je to taká oddychovka, ktorá vás vezme na výlet do nezvyčajného cirkusu, no dianie a osudy cirkusantov v pozadí vás pri tej návšteve nijak neovplyvnia.

Za mňa 3,5 z 5.