RECENZIA: Chrám Matky Božej v Paríži

Vydavateľstvo: Belimex
Rok Vydania: 2002
Žáner: historicko-romantická novela
Viazanie: viazaná tvrdá väzba
Ďaľšie diela: Bedári,Muž, který se směje, Dělníci moře, Devadesát tři
Počet strán: 468
Chrám Matky Božej v Paríži je príbehom plným vášne- vášnivá láska i vášnivá nenávisť. Claude Frollo, kňaz z Chrámu Matky Božej, je posadnutý mladou pôvabnou cigánkou, jeho láska je spaľujúca, trýznivá,nebezpečná. Esmeralda však celým svojím srdcom úprimne ľúbi šviháckeho kapitána lukostrelcov. Keď sa jedného dňa zľutuje nad úbohým škaredým mrzákom Quasimodom, ktorého bičujú na pranieri a dá mu napiť vody, v duši toho úbohého tvora sa zrodí nežný cit ku krásnej dievčine. Milosrdný čin jej oplatí, keď ju unesie z rúk kata a skryje v chráme. Je to miesto azylu, kde jej nikto nemôže ublížiť. Ale naozaj nikto?

Na začiatok musím spomenúť, že sa jedná vraj o ,,definitívne vydanie" s dosiaľ nevydanými kapitolami. Nakoľko je toto tvrdenie pravdivé neviem, no tak to písali v prológu. Naozaj sa vyskytla miniálne 1 kapitola, ktorá do deja nijako nezapadala, takže poďme si niečo k tomu povedať.
Kniha je rozdelená do 11 ,,kníh" + vzadu veľi užitočné vysvetlivky (veľa výrazov v latinčine).

1.kniha- Zoznámenie sa s dosiaľ pre mňa neznámou-potulným básnikom,veľmi dôležitou postavou,ktorá sa na začiatku správa ako pozorovateľ, vďaka ktorému spoznáme neskôr Esmeraldu i Quasimoda.

2.kniha-V centre diania je vzťah básnika k Esmeralde.

3.kniha- Táto časť s dejom nijak nekorešponduje. Jedná sa o 30 stranový nudný a zdĺhavý opis Paríža a jeho ulíc, budov... Dosť možné, že túto časť v predchádzajúcich vydaniach nevydali. Je skôr čitateľovi na obtiaž.

4.kniha- Spoznávame mladého Frolla a dozvieme sa, ako sa spoznal s Quasimodom.

5.kniha-Z Frolla sa stáva vedec, génius i šarlatán- alchymista.

6.kniha- Krásny príbeh o kajúcnici.

7.kniha + 8.kniha- Esmeralda, jej život, udalosti spôsobené Frollom.

9.kniha+ 10. kniha- Vzbura pred Chrámom Matky Božej.

11. kniha- Zmierenie s matkou, smrť, smrť, smrť a jedna svadba.

O čo ide? Jedná sa o historický romantický(romantizmus) román/skôr novela. Quasimodo- mrzák , škaredý hrbáč a od narodenia postihnutý zvonár Chrámu Matky Božej je pod svojou nevábnou škrupinou najčistejšia a najnevinnejšia duša v celom Paríži. Claude Frollo, mladý arcidiakon sa ho ujal ešte ako dieťa a je ostal mu verným sluhom, pretože ako jediný mu preukázal štipku lásky a súcitu. Obom týmto mužom popletie hlavy aj srdcia krásna pouličná tanečnica a cigánka Esmeralda,no ktorá beznádejne miluje kapitána lukostrelcov- krásneho, no podlého zároveň. Láska, nenávisť, záhadný pôvod Esmeraldy, žiarlivosť, rozbehnú sled udalostí, pred ktorými niet úniku, a zapletie sa do nich takmer celý Paríž.Umierajú hrdinovia a čvarga je zachránená.
Asi takto vyzerá základná dejová línia, ktorú mnohí poznajú. Čo ma však veľmi prekvapilo, je práve postava potulného básnika, ktorá môže byť naozaj historicky reálna, a o ktorej som ani v škole nikdy nepočula. Jej zážitky vyvolávajú od prvých strán úsmev na čitateľovej tvári. Áno, prekvapivo táto kniha vie byť aj vtipná! Okrem toho, tu nájdete plno protikladov. Či už v postavách- krásni sú zlí, škaredí dobrí, kňazi zvrhlí a pod...nájdete ich aj v siahodlhých opisoch a v štýle písania autora. To, o čom by som chcela viac vedieť je zvyčajne odbyté jedinou vetou a kopa nepodstatných (podľa mňa)opisov niekedy presahuje aj 30 stán. Keby sme to zosekali, z románu by nebol román, ale novelka na max. 150- 200 strán. V každom prípade, knihu odporúčam, je vynikajúca, nestačí vidieť film, treba to zažiť, zasmiať sa pritom, poplakať, poľutovať hrdinov, pookriať pri dočítaní tohto diela a dnešný svet sa vám na chvíľku zastaví.

Na strednej škole toto dielo mali hádam všetci ako povinné čítanie. Bohužilaľ, u mňa sa tak nestalo.A určite aj u mnohých, tipujem.Nezazlievam to nikomu. Myslím, že v tom čase sme šli na nejaký školský výlet, a profesor nám dal týždeň na prečítanie, práve keď sme mali cestovať. Našťastie, stačilo mi naštudovať si obsah. Musím priznať, že som rada, že som vtedy knihu nečítala. Určite by som ju neocenila tak ako dnes. Teraz po 3 rokoch od maturity si kniha našla ku mne cestu. A neľutujem. Takže, ak ste na toto povinné čítanie ,,hodili bobek" tak ako ja, raz ,v dospelosti či starobe si nájdite čas a naozaj si to prečítajte, určite to nebude stratený čas. Mne sa kniha veľmi páčila a nebyť tých dlhých opisov, dám pokojne 5 z 5! No dnes to bude teda (kvôli tým opisom)

4,5 z 5!