RECENZIA: Parfum -Príbeh vraha

Vydavateľstvo: vľavo vydanie z Tatranu/ vpravo Slovart
Rok Vydania: vľavo vydanie 1987/ vpravo 2015
Viazanie: viazaná s prebalom/ nové vydanie bez prebalu
Ďaľšie diela: Príbeh pána Letka, Holubica
Počet strán:203
Žáner: historický, fiktívna biografia (PS. v tomto období sa žánre zlievali a spájali,literárna revolúcia Úžasný)
Jean-Baptiste Grenouille sa narodil s úžasným darom - má dokonalý čuch, neobyčajnú pamäť a schopnosť analyzovať a kombinovať vône. Ako malý chlapec sa usiluje rozlúštiť pachy mesta a do starého umenia miešania olejov a bylín sa zaúča u prominentného lekárnika. Grenouillova vášeň sa však zmení na posadnutosť a túžba vytvoriť dokonalú vôňu ho doženie až k vražde.

Opäť jedna úžasná kniha. Najprv sa musím priznať, že keď som prvý raz videla film, bola som zhrozená aj znechutená. Keď som ho videla druhý raz, veľmi sa mi zapáčil a s každým ďaľší pozretím sa mi páčil o niečo viac. Že bola najprv kniha som zistila až keď som bola u babky a v jej knižnici som uvidela túto knihu. A bola tam dokonca dvakrát!!!
To bol jasný dôkaz, že to musí byť super počítaníčko,no odložila som to na neurčito. Definitívne som sa rozhodla, že knihu prečítam až keď sme v práci dostali e-mail od vydavateľstva Slovart,s oznamom, že sa chystá dotlačiť knihu a urobí špeciálne voňavé vydanie s naparfumovanými stránkami. Jasnejšie znamenie mi osud dať ani nemohol Úžasný.A keďže mi to v práci stále udieralo do očí aj do nosa (voňavá kniha!), už som to chcela mať z krku. Knihu som od babky hneď doniesla domov a čítala (to nové vydanie vonia tak silno, že by ma rozbolela aj hlava). A konečne som pochopila, že aj film aj kniha sú proste úžasné (aj samostatne).
Grenouille je nechcená sirota. Človek z najnižšej vrstvy. Narodil sa najobyčajnejšej žene, na najsmradľavejšom mieste vo Francúzsku a jediné čím vynikal bolo to, že dokázal zavoňať úplne všetko, no pritom on sám nijako nevonia. Svoj úžasný nos, ktorým vníma všetky pachy navôkol, je schopný ich od seba oddeľovať, miešať navzájom v pamäti, vždy každý presne identifikovať. Jediné, čo mu vadí, je že tieto pachy sú prchavé a nevie ich uchovať. Preto sa rozhodne, že sa vyučí za parfuméra. Časom sa z neho stáva výrobca najúchvatnejších vôní sveta, celé Francuzsko vonia tým, čo on vďaka svojmu nosu stvoril, no anonymne, pod záštitou svojho majstra. Lenže to nieje dosť. Nie pre takého génia, ktorý nemá konkurencie. Jeho ambícia je stvoriť najúžasnejší parfum, aký kedy kto zavoňal a vyrobil, taký ktorým by aj diabla oklamal .Parfum nevinnosti. Čistoty. Z potu panien.
Napriek tomu, že si svoj sen splní, kniha má pomerne smutný ale originálny koniec. A veľmi zaujímavý! Grenouille, hlavný hrdina príbehu je vlastne aj jediným záporákom príbehu, čiže sa môžu dostaviť zmätené pocity šťastia aj smútku nad jeho osudom.U mňa teda boli!

Veľmi sa mi páči stýl písania autora.V knihe nájdete množstvo opisov, ktoré však nijak nenudia, len vás namotávajú a hypnotizujú od začiatku až ku koncu a ani si neuvedomíte, že kniha zrazu skončila.Grenouille je skutočne zvlástny hrdina, preto je táto kniha jedinečná, že jedna postava je vami obdivovaná, obľúbite si ju,vidíte ho rásť na stránkach knihy a ku koncu ju nenávidíte a dúfate, že ho čím skôr za jeho zločiny dolapia. Jednotlivým návodom výroby parfumov nechýba autentickosť, skoro až odbornosť, čím sa čitateľský zážitok len umocňuje. Ešte dlho po jej zatvorení bude mátať vaše zmysly. Život Jeana- Baptista je v knihe zachytený komplexne, od jeho narodenia až po smrť a nechýba aj troška toho konzervatívneho humoru, ktorý je tak nádherne sofistikovaný, že sa ani ako humor netvári a príjemne vás prekvapí, že naň narazíte.Úžasný

Za mňa jednoznačne 5 z 5!

Ako sa vám čítala táto kniha? Plánujete jej prečítanie v budúcnosti?