Recenzia: Dom na Piatej avenue

19. února 2016 v 12:36 | Marisa

Autor: Candace Bushnell
Vydavateľstvo: Slovart
Rok Vydania: Slovart v roku 2011, pôvodne v 2008
Ďaľšie diela: Sex v meste, Denníky Carrie B., Džungľa rúov, ZOZNAM TU
Počet strán: 486
Piata avenue v New Yorku je skvelá adresa, bývajú tam, prípadne sa o to usilujú hrdinky tohto románu. Schiffer Diamondová, herečka tesne po štyridsiatke, všetkých urputne presviedča, že v prípade žien, ktoré majú štýl v krvi, vek nehrá úlohu. Rozmaznaná a sebaistá Lola sa snaží stoj čo stoj dostať medzi obyvateľov Piatej avenue 1. Annalisa do vyšších kruhov patrí, no v podstate nimi opovrhuje. Zatrpknutú Mindy, ženu neúspešného spisovateľa, prestáva baviť úloha živiteľky rodiny. A v "jednotke" žije aj krásna a inteligentná Enid, ktorú jej stĺpčeky plné klebiet vyšvihli až do apartmánu na najvyššom poschodí, odkiaľ všetko vyzerá trochu inak ako v bežnom svete...

Príbeh začína udalosťou, ktorá otrasie všetkými obyvateľmi Piatej avenue- pohreb majiteľky najväčšieho bytu a boháčky, ktorá vlastní najväčší byt v budove. Smrť váženej obyvateľky rozvíri prach starých tajomstiev, ktoré mali zostať utajené už navždy.Úklady a ohováranie starej pani H. však začínajú postupne naberať na logike a jednotlivé dieliku skladačky do seba začnú prekvapivo dokonale do seba zapadať. Obyvatelia Piatej Avenue si už nemôžu byť istý ničím, čo o svojich susedoch vedia. Nový majitelia bytu, manželký pár Annalisa a Paul chceli začať nový bohémsky život New Yorskej smotánky, no rýchlo zistia, že za luxus a prepych sa platí nielen miliónmi ale aj šťastím.
Shiffer Diamondová, slávna herečka, sa po rozvode presťahuje do svojho starého bytu. Jej prvá bývalá láska, úspešný spisovateľ Phillip zažíva krízu stredného veku a rieši to mladučkou milenkou Lolou, ktorá práve ,,loví" na bohatého manžela s tučným bankovým kontom. Intrigy, sex, láska a peniaze, závisť,smrť aj záhada strateného kríža Márie Tudorovej. Držte sa, bude to divoká jazda!
Kniha má doslova pachuť nejakej mexickej telenovely . Veľa postáv, zamotaný dej, každý s každým má aférku, niekto tam niekoho tajne miluje, iný chce len peniaze a postavenie alebo zdieľa nejaké tajomstvo s veľkým T. Piata avenue žije umením, luxusom, žiaľ aj pretvárkou a jej obyvatelia sú každý iná ryba v,, potravovej pyramíde". Spája ich aj niečo iné okrem spoločnej adresy?
Kniha nemá jedného hlavného hrdinu/hrdinku,zato príšerne veľa postáv (na môj vkus, ale dá sa v tom orientovať).
Máme tu Shiffer- herečku, ktorá hľadá lásku, no tú čo mala bezhlavo opustila, Lolu- hlúpučkú zlatokopku (má asi najväčší priestor v knihe), ktorú zaujíma len luxus a ulovenie bohatého manžela, pretože je na mizine.
Mindy-,,domovníčka" s manželskými problémami, ktorá sa snaží dostať na výslnie vo vyššej spoločnosti a zariadiť si život ako z filmu, Annalisa- nováčik medzi ,,škrobenými" a smotánkou, nová majiteľka bytu, ktorej sa rúca manželstvo s pribúdajúcimi peniazmi. Phillip- úspešný scenáristu a spisovateľ, miluje ,,mladé mäsko" .Paul- manžel Mindy,spisovateľ, trápi ho nízke sebavedomie a nedostatok sexu v manželstve.
A ešte milión asi 7 ďaľších, no tie sú menej podstatné.
Celé je to o sexe, svete tých bohatých ale aj o láske ktorá (ne)umiera. Príbeh má rýchly spád, takže vás okamžite vtiahne do diania. Čo mi však vadilo, boli časté narážky na Sex v meste- či už seriál alebo knihu, autorka z hrdiniek v tejto knihe urobila milovníčky CARRIE B. a prišlo mi to ako lacká reklama alebo ,,mastenie si vlastného ega". Pôsobilo to rušivo. Dokonca jedna z postáv písala podobný stĺpček v novinách ako Carrie!!!WTF??
Knihu hodnotím pozitívne, bolo to naozaj milé a aj som sa zasmiala, no je to len povrchný román na americký štýl, ktorý nevystupuje z priemeru. Je to naivné, divoké a dobré, no len ako jednohubka( ktorá však baví).
Hodnotím 3,5 z 5.
Knihu zoženiete za akciovú cenu 3,99 eur v predajniach .

Noc literatúry 2016 Bratislava

13. února 2016 v 15:00 | Marisa |  Aktuality
Streda 11.máj! Už si krúžkujem v kalendári.Na skoro žiadne knižné podujatia nechodím, až na toto jedno, lebo je hravé, originálne a komorné. Prídete na miesto začiatku. Dostanete mapku s miestami, kde vám predčítavajú novinky z európskej súčasnej literatúry slávni herci- Róbert Roth, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Vášáryová,atď atď a koľko vtipných situácií máte možnosť s nimi zažiť!... Beháte po meste a presúvate sa v malých skupinkách na určené mieta, kde získavate za účasť na každom nielen zážitok ale aj pečiatku do vašej mapy. No a ak sa vám podarí získať všetky, máte zľavu v kníhkupectve (každý rok je myslím iné). Priatelia kníh jednoducho na tomto podujatí nesmú chýbať!

Fotografie hercov z minulého roka:

PS: KAŽDÝM ROKOM JE TO STÁLE LEPŠIE A LEPŠIE!!!
Čiže ak máte možnosť, príďte aj Vy, účasť je zadarmo a zážitky na nezaplatenie.

Plán na FEBRUÁR

4. února 2016 v 11:57 | Marisa |  Čitateľský diár

Zhrnutie za JANUÁR

4. února 2016 v 11:51 | Marisa |  Čitateľský diár
Keďže som skúšky úspešne zvládla skôr ako som myslela, zostalo mi kopec voľného času na čítanie. Pôvodne som plánovala prečítať len 2 knihy, potom pribudli Slovenky a poslednou knihou v tomto mesiaci bol Hypnotizér.

Tolkienuv svět -
bohužiaľ veľké sklamanie pre mňa. Kniha obsahuje minimum nových informácii,ak vôbec, všetky spomínané poznáte aj z filmov Pán Prsteňov a Hobit. Čiže autor/vydavateľ sa len priživil na značke. Z toho dôvodu som knihu nerecenzovala. Je určite vhodná pre mladších fanúšikov,najlepšie násťročných, tí budú mať radosť aspoň z krásnych ilustrácií. Skôr odporúčam tento titul.
HODNOTENIE: 2 z 5

Mýty: Legendy v exilu-
HODNOTENIE: 5 z 5
Slovenky- Richard Rychtarech
HODNOTENIE: 2,5 z 5

Hypnotizér- Lars Kepler
HODNOTENIE: 3,5 z 5

RECENZIA: Hypnotizér- Lars Kepler

4. února 2016 v 11:21 | Marisa

Autor: Lars Kepler (pseudonym dvojice autorov/ manželov)
Séria: Joona Lina
Vydavateľstvo: IKAR
Rok vydania: 2010
Žáner: krimi
Viazanie: viazaná väzba s prebalom
Ďaľšie knihy v sérii: Zmluva podľa paganiniho, Svedkyňa ohňa, Uspávač,Stalker
Počet strán: 398
Štokholmského lekára Erika Mariu Barka privolajú v noci k naliehavému prípadu ťažko zraneného chlapca. Jeho otca, stredoškolského učiteľa Andersa Eka, matku Katju aj päťročnú sestru Lisu našli mŕtvych. Brutálny vrah ich dobodal nožom. Prežil len pätnásťročný Josef.
Kriminálny inšpektor Joona Linna predpokladá, že páchateľ plánoval vyvraždiť celú rodinu. V nebezpečenstve sa tak ocitá aj Josefova staršia sestra Evelyn. Komisár chce dôležité informácie o prípade získať od zraneného chlapca pomocou hypnózy. Podujme sa na to doktor Bark a nechtiac tak spustí reťaz ďalších nečakaných udalostí. V hypnóze sa totiž Josef prizná, že hľadaným vrahom je práve on!
Dá sa hypnóze, tejto netradičnej a mnohými aj neuznávanej metóde, veriť? A má mladík na svedomí aj ďalšie kriminálne činy - pokus o vraždu, únos Erikovho syna Benjamina?

Román Hypnotizér vás od začiatku do konca udrží v napätí a milovníkom kriminálneho žánru poskytne ozajstný čitateľský zážitok. Jeho pokračovanie vyšlo pod názvom Paganinikontraktet (Paganiniho zmluva).

Prvýkrát som sa s autorom stretla s jeho piatou knihou, Stalker, ktorá bola famózna (recenzia TU). Vtedy som ešte nevedela, že knihy na seba nadväzujú (nemusíte ich však čítať od začiatku,dajú sa aj samostatne). Po pozitívnej skúsenosti so Stalerom som chcela zistiť, či aj ostatné knihy sú také výýborné. Hypnotizér je autorovým debutom, čo je zreteľné, štýl písania sa dosť od Stalkera líši, nie je ešte vypilovaný do dokonalosti.Na druhej strane je zaujímavé, ako sa autor zlepšuje každou knihou Úžasný.
Miestami som sa strácala v deji, lebo skáčete a preskakujete dni a miesta, vraciate sa do minulosti, o kapitolu ďalej ste znova v prítomnosti a každá jedna kapitola je písaná z pohľadu inej postavy: inšpektora Joonu Linnu, hypnotizéra Erika, jeho ženy a syna Benjamina. Aj keď je pred kapitolou napísaný dátum, miesto a čas, mala som problém orientovať sa, ale náväznosť deju to nijako nerušilo.
Hlavná dejová línia - vyriešenie prípadu vyvraždenia skoro celej rodiny, je dosť predvídateľná a trochu nudná, páchateľ je odhalený už po prvých sto stranách.Dosť som zo začiatku nechápala, prečo ešte je tam tých ďaľších 300 strán. No na tých zvyšných 300 čaká toľko smyčiek, zákrut, nečakaných zvratov, že do poslednej strany vám bude mozog pracovať na plné obrátky. Postupne sa odhaľujú skryté tajomstvá Erikovej minulosti, ešte keď vykonával prax a venoval sa výskumu s hypnózou. Táto časť je zaujímavá, stretávate pacientov s rôznymi psychiatrickými diagnózami a na povrch vyjde desivé tajomstvo jedného z pacientov,ktoré sa ukáže ako kľúčové pre vyriešenie ďaľšieho prípadu- únosu Erikovho syna Benjamina.
Kniha sa mi páčila, no milovníkov krimi asi bude trochu nudiť , lebo tam bolo menej napätia a tie odbočky to celé ešte brzdia. Debut je proste debut, no ako som spomínala už miliónkrát v tomto článku, keď porovnám piatu knihu s autorovou prvotinou , je neuveriteľné, akú cestu Lars Kepler prešiel od Hypnotizéra ku Stalkerovi, vidieť, že na sebe pracuje a prekonáva sa, učí sa z vlastných chýb a chce čitateľom priniesť poctivé čtivo a nemiznúcu husiu kožu Mrkající.

Takže hodnotenie za mňa 3,5 z 5 , čiže málinko lepšie ako priemer.

No, a na koniec jedno malé varovanie. Minulý rok som lenivá si prečítať túto knihu, tak som si pozrela najprv film, kvôli ktorému som si nechala na knihu zájsť chuť na dlhé mesiace, lebo bol strašný. Neodporúčam.Pozrite si ho až po prečítaní knihy keď tak. Po mesiacoch si kniha ku mne našla cestu (ďakujem za požičanie, kolegyne Líbající) a nedočkavo som sa na ňu vrhla. A musím povedať, že neľutujem, že som ju prečítala, zmiatla tie škaredé jazvy, čo mi zostali v pamäti po filme. PS: Chystá sa aj druhý film podľa knihy Zmluva podľa Paganiniho, takže tentoraz bude postup najprv kniha- potom film!
PPS: Tento rok v júni vyjde od Larsa nová kniha Ihrisko! Tešíte sa???