RECENZIA: Hypnotizér- Lars Kepler

Vydavateľstvo: IKAR
Rok vydania: 2010
Žáner: krimi
Viazanie: viazaná väzba s prebalom
Ďaľšie knihy v sérii: Zmluva podľa paganiniho, Svedkyňa ohňa, Uspávač,Stalker
Počet strán: 398
Štokholmského lekára Erika Mariu Barka privolajú v noci k naliehavému prípadu ťažko zraneného chlapca. Jeho otca, stredoškolského učiteľa Andersa Eka, matku Katju aj päťročnú sestru Lisu našli mŕtvych. Brutálny vrah ich dobodal nožom. Prežil len pätnásťročný Josef.
Kriminálny inšpektor Joona Linna predpokladá, že páchateľ plánoval vyvraždiť celú rodinu. V nebezpečenstve sa tak ocitá aj Josefova staršia sestra Evelyn. Komisár chce dôležité informácie o prípade získať od zraneného chlapca pomocou hypnózy. Podujme sa na to doktor Bark a nechtiac tak spustí reťaz ďalších nečakaných udalostí. V hypnóze sa totiž Josef prizná, že hľadaným vrahom je práve on!
Dá sa hypnóze, tejto netradičnej a mnohými aj neuznávanej metóde, veriť? A má mladík na svedomí aj ďalšie kriminálne činy - pokus o vraždu, únos Erikovho syna Benjamina?

Román Hypnotizér vás od začiatku do konca udrží v napätí a milovníkom kriminálneho žánru poskytne ozajstný čitateľský zážitok. Jeho pokračovanie vyšlo pod názvom Paganinikontraktet (Paganiniho zmluva).

Prvýkrát som sa s autorom stretla s jeho piatou knihou, Stalker, ktorá bola famózna (recenzia TU). Vtedy som ešte nevedela, že knihy na seba nadväzujú (nemusíte ich však čítať od začiatku,dajú sa aj samostatne). Po pozitívnej skúsenosti so Stalerom som chcela zistiť, či aj ostatné knihy sú také výýborné. Hypnotizér je autorovým debutom, čo je zreteľné, štýl písania sa dosť od Stalkera líši, nie je ešte vypilovaný do dokonalosti.Na druhej strane je zaujímavé, ako sa autor zlepšuje každou knihou Úžasný.
Miestami som sa strácala v deji, lebo skáčete a preskakujete dni a miesta, vraciate sa do minulosti, o kapitolu ďalej ste znova v prítomnosti a každá jedna kapitola je písaná z pohľadu inej postavy: inšpektora Joonu Linnu, hypnotizéra Erika, jeho ženy a syna Benjamina. Aj keď je pred kapitolou napísaný dátum, miesto a čas, mala som problém orientovať sa, ale náväznosť deju to nijako nerušilo.
Hlavná dejová línia - vyriešenie prípadu vyvraždenia skoro celej rodiny, je dosť predvídateľná a trochu nudná, páchateľ je odhalený už po prvých sto stranách.Dosť som zo začiatku nechápala, prečo ešte je tam tých ďaľších 300 strán. No na tých zvyšných 300 čaká toľko smyčiek, zákrut, nečakaných zvratov, že do poslednej strany vám bude mozog pracovať na plné obrátky. Postupne sa odhaľujú skryté tajomstvá Erikovej minulosti, ešte keď vykonával prax a venoval sa výskumu s hypnózou. Táto časť je zaujímavá, stretávate pacientov s rôznymi psychiatrickými diagnózami a na povrch vyjde desivé tajomstvo jedného z pacientov,ktoré sa ukáže ako kľúčové pre vyriešenie ďaľšieho prípadu- únosu Erikovho syna Benjamina.
Kniha sa mi páčila, no milovníkov krimi asi bude trochu nudiť , lebo tam bolo menej napätia a tie odbočky to celé ešte brzdia. Debut je proste debut, no ako som spomínala už miliónkrát v tomto článku, keď porovnám piatu knihu s autorovou prvotinou , je neuveriteľné, akú cestu Lars Kepler prešiel od Hypnotizéra ku Stalkerovi, vidieť, že na sebe pracuje a prekonáva sa, učí sa z vlastných chýb a chce čitateľom priniesť poctivé čtivo a nemiznúcu husiu kožu Mrkající.

Takže hodnotenie za mňa 3,5 z 5 , čiže málinko lepšie ako priemer.

No, a na koniec jedno malé varovanie. Minulý rok som lenivá si prečítať túto knihu, tak som si pozrela najprv film, kvôli ktorému som si nechala na knihu zájsť chuť na dlhé mesiace, lebo bol strašný. Neodporúčam.Pozrite si ho až po prečítaní knihy keď tak. Po mesiacoch si kniha ku mne našla cestu (ďakujem za požičanie, kolegyne Líbající) a nedočkavo som sa na ňu vrhla. A musím povedať, že neľutujem, že som ju prečítala, zmiatla tie škaredé jazvy, čo mi zostali v pamäti po filme. PS: Chystá sa aj druhý film podľa knihy Zmluva podľa Paganiniho, takže tentoraz bude postup najprv kniha- potom film!
PPS: Tento rok v júni vyjde od Larsa nová kniha Ihrisko! Tešíte sa???