RECENZIA: Prvá- 3.diel Selekcie

Vydavateľstvo: CooBoo
Žáner: young adul dystopická romanca(fakt neviem, čo to ako má byť keď nie romanca, z tej dystópie je tam minimálne minimum )
Ďaľšie diela: The siren, poviedky k Selekcii...
Počet strán: 293
Žáner: dystopia
Pokračovanie: niekoľko poviedok+ nová trilógia Selekcie s 20-ročným odstupom The heir, The crown , kde už je iná postava
Selekcia sa blíži k záveru a v súťaži zostali len 4 dievčatá. America je pevne rozhodnutá získať Maxona pre seba, a hoci sa opätovne zblížili, Maxon stále netuší, kto je Aspen. Boje s rebelmi sa stupňujú, a keď vážne ohrozujú aj Americinu rodinu, rozhodne sa s nimi vyjednávať. Zúfalé boje prinesú rodinám nečakané odhalenia a zdrvujúce tragédie. Maxon napokon odhalí, kto bol Americinou tajnou láskou, a jej pozícia v selekcii je vážne ohrozená. Tým sa však prekvapenia nekončia...

VERDIKT: obsahuje spoilery!
Mám radosť. Pani autorka sa posnažila napraviť to, čo spackala v Elite, druhom dieli série.
Posledná kniha príbehu o Americe Singerovej, dievčaťu z chudobnej rodiny, kasty číslo päť sa dostáva do finálnej trojice dievčat Selekcie a zdá sa byť jasnou favoritkou na víťazstvo. Lenže reči ostatných dievčat ju nútia pochybovať o svojom mieste v srdci princa Maxona. Zúfalé myšlienky= zúfalé činy plné zvádzania! Smějící se
Keďže dievčatá zostali len tri, začnú sa vyvíjať ich vzťahy a bližšie sa spoznávajú. Prekvapivo má každá tajomstvo a dôvod prečo získať korunu a stať sa prvou...
Prvá tretina má pomalší priebeh, ale zaujímavý a aj vtipnýpriebeh (femme fatall časť), druhá tretina vám naservíruje poriadnu facku...Dievky totiž čaká Odsúdenie -skúška, kde musia vykonať rozsudok a dokázať oddanosť zákonu a korune tým, že samy odsúdia zločincov za ich zločiny do väzenia. Táto časť bola plná prekvapení a na chvíľu si ma America opäť získala...ale fakt len na chvíľku.
Keď sa na to pozriem spätne, America prešla neskutočným vývojom charakteru- od sympaticky drzej baby, ktorá sa nebojí nakričať na princa, kopnúť ho a riešiť veci s nadhľadom (prvá kniha) sa zmenila na poslušnú, červenajúcu sa puťku, ktorá potrebuje aby jej chlap dokazoval ako ju veľmi miluje(druhá kniha) a nie je si istá už ani tým, či chce princa alebo Aspena alebo čo vlastne chce. Takto sa zo skvelej hrdinky a mne veľmi sympatickej hlavnej postavy stala úplná nicka a otravná bytosť, preto mi knihy liezli často krkom. A to nehovorím o Maxonovi! Čo ako som ho mohla mať rada v prvej knihe, tak sa zmenil na úplného kreténa a pičusa, čo nerobí nič iné, len vrhá na Americu divné pohľady, ktoré sa ona snaží ale nevie ich rozlúštiť...Kde sú nejaké činy? A keď už aj nejaký príde, grcám z toho dúhu, lebo je to strašne trápny pokus o niečo romantické. Tak, toľko k postavám v hlavných úlohách.

America okrem útokov južných rebelov musí čeliť aj strate milovanej osoby. Až neskôr vypláva na povrch tajomstvo, ktoré zmení zásadný pohľad na vec.
Posledná tretina mala dosť gradačný priebeh, nevedela som odhadnúť, čo sa stane,čo sa ešte udeje a či America a Maxon prežijú tú romancu až do konca, pretože vypláva na povrch kto je Aspen ... a keď už sa všetko zdá márne, v okamihu sa celý dej obráti, čo sa nezaobíde bez radikálnej straty na životoch. No a koniec?? Nebojte, neprezdradím, len poviem toľko, že som čakala niečo úúúúúplne iné, dúfala som v nejaký náramný prevrat, typu zvrhnutie monarchie a podobneSmějící se... ale zato tá autorkina verzia bola romantickejšia. Tlieskam, že sa s koncom vyhrala, bola som nedočkavá ako to skončí až do poslednej chvíle. Sklamalo ma však to, že veľa otázok zostalo nezodpovedaných, ohľadom kást aj rebelov sú isté nejasnosti a vy sa ich nedozviete. Hádam, že tomu sa autorka venuje v ďaľších dieloch 4 a 5, ktoré sa odohrávajú s 20-ročným odstupom od príbehu tejto trilógie. Ktoré určite vynechám. Lebo mi stačilo a dosť bolo romantických kecov.

Knihe by som dala bez problémov 4 lísty z 5, no keď mám zhodnotiť celú sériu, za seba hodnotím, že je to lepší priemer. Toto nie je moja šálka kávy. Mám rada knihy nadupané akciou a dobrodružstvom alebo s nejakým ponučením, vtipom a kde sa niečo deje, zvraty, prevraty, obraty, a nie takéto prázdne debaty, plné romantických pohľadov ... Som romantik, nechápte ma zle, len mám pocit, že táto romantika je akosi čudne napísaná. Taktiež postavy mi boli nesympatcké už ku koncu, najviac sa mi naozaj páčili len v prvej knihe. Ak rozmýšľate, či sa vrhnúť na Selekciu, kľudne druhý diel vynechajte- len vás rozčaruje a nahnevá, nič podstatné sa tam neudialo. Jednotka(Selekcia) a trojka(Prvá) sú dobré, ak chcete romantické čtivo s trochou politickej pochmúrnosti v dystopickom kastovom univerze.

Čiže z kniholesa pre Selekciu spadne 3 a pol lista z 5. A som šťastná, že je koniec!

Pre veľkých nadšencov tu však čaká od autorky zástup poviedok (v angličtine) a pokračovanie série série dielmi 4 a 5:

The Heir (The Selection, #4)The Crown (The Selection, #5)

Príjemné čítaneS vyplazeným jazykem

Plán na APRÍL

8. dubna 2016 v 17:10 | Marisa |  Čitateľský diár
Apríl bude modro-bielySmějící se.

Zhrnutie za MAREC

8. dubna 2016 v 17:04 | Marisa |  Čitateľský diár

Na mesiac marec som vyberala knihy len z nutnosti- Elitu už musím vrátiť kamarátke, Nebo vonia tebou som mala požičané z práce. Obe knihy ma ničím neoslovili,hlavne Elita, čakala som niečo iné,lebo prvý diel bol slušný ale toto už nie. Denník odvážneho bojka je stálica a srdcovka, to prečítam za 2 hodiny a potom mám zvyšok dňa svalovicu na brániciSmějící se.

Recenzie na knihy:

ELITA

NEBO VONIA TEBOU

DENNÍK ODVÁŽNEHO BOJKA 8

RECENZIA: Denník odvážneho bojka 8- To je ale smola

8. dubna 2016 v 16:31 | Marisa

Autor: Jeff Kinney
Rok vydania: 2016
Viazanie: pevná väzba
Ďaľšie diela: Denník má zatiaľ v slovenčine 8 častí, 9.časť má vyjsť v auguste (SK), v češtine vyšlo už viac a stále pribúdajú!
Počet stán: 217
Žáner: detská literatúra od 10 rokov

Gregovi Heffleymu sa lepí smola na päty. Rowley sa naňho vykašľal a nájsť nového kamoša sa mu nedarí. Po pár omyloch si povie, že svoje rozhodnutia nechá na náhodu. Vytrasie z magickej gule správne odpovede alebo oľutuje, že ju vôbec našiel?
Svoju lásku k tejto sérii som vyznala už v recenzii siedmeho dielu. Nezáleží koľko máte rokov, na tomto sa vie pobaviť aj dospelý človek so zmyslom pre humor alebo rodičUsmívající se. Ja som tá prvá varianta a znovu musím povedať, že som sa pobavila náramne. Kniha bola o niečo slabšia ako 7.diel, jednotlivé diely trochu kvalitou kolíšu,ale to vašim deťom zábavu neskazí.
A o čom je 8.diel?
Rowley, najlepší Gregov kamoš si našiel priateľku! Bohužiaľ, ich karátstvo sa tým rozpadlo a mimo školy už netrávia spolu voľný čas. Gregovi to samozrejme uškodilo najviac, Rowley mu poskytoval určité benefity, ktoré už ďalej nemôže využívať,napríklad kontrolovať hovienka na ceste do školy, aby do nich Greg nestúpil. Aaaach, trpko chutí taká strata...vlastne smrdíÚžasný. Greg teda loví v škole na ďaľšieho kamoša, ktorý by Rowleyho nahradil, zatiaľ neúspešne. Prebytok času nemá čím zaplniť, tak skúsi šťastie v školeskej redakcii. Potrápi ho aj nečakaná rodinná návšteva, pri ktorej nám bojko objasní svoje rodinné vzťahy a niečo povie o ,,legendárnom" stratenom prsteni. Usmialo sa na Gregoryho konečne šťastie, keď nášiel tajomnú veštiacu guľu, ktorá má odpoveď skutočne na všetko? No, niekedy sa to nevypláca...
PS: kniha je naozaj super, odporúčam deťom, rodičom, aj len tak pre zábavu zalistovať, keď sa nudíte v kníhkupectveMrkající, trošku slabší humor sa mi zdá, oproti siedmemu dielu, ale hlavne, že sa nám bojko opäť vrátil! Zabaví celú rodinu!
HODNOTENIE: 4,5 z 5 listov!

RECENZIA: Elita

4. dubna 2016 v 11:38 | Marisa

Autor: Kiera Cassová
Séria: Selekcia, 2.diel
Vydavateľstvo: CooBoo
Viazanie: tvrdá väzba
Počet strán: 278+ nerátam poďakovanie a 1. kapitolu z 3.dielu
Žáner: dystopia
Pokračovanie: Prvá, The Heir, niekoľko poviedok
Z 35 dievčat v Selekcii zostalo už len 6 elitných súperiek. America spolu s nimi naďalej bojuje o lásku princa Maxona, avšak stále si nie je istá, komu skutočne patrí jej srdce. Keď je s Maxonom, srdce sa jej chveje vzrušením, no zároveň sa obáva ich spoločnej budúcnosti. Pri Aspenovi, prvej veľkej láske, zas nedokáže zabudnúť na všetko krásne, čo spolu zažili. Elitné dievčatá sú však odhodlané získať princa za každú cenu. Konkurencia je stále tvrdšia, a preto sa aj America musí rozhodnúť.
VERDIKT: (môže obsahovať spoilery)
Z prvého dielu vieme, že na konci z 35 dievčat princ Maxon vybral 6 dievčat, medzi nimi aj America Singerová, chudobné ryšavé dievča,s hudobným talentom, ktoré do Selekcie vstúpilo aj preto, aby zabudla na Aspena- svojho priateľa z ešte chudobnejšej kasty ako ona, ktorý sa s ňou rozišiel. No keďže medzi ňou a princom preskočila iskra, America si nie je istá, či jej je výsledok Selekcie ľahostajný, pretože sa stala jednou zo šiestich favoritiek na post princeznej a k Maxonovi niečo cíti. Všetko však zamotal Aspen, ktorý prišiel do paláca a slúži princovi ako jeden zo strážcov, čiže je Americe stále v pätách a dokonca jej vyznal lásku.
Druhý diel sa zameriava na... vôbec neviem.Vzťahy?Rebelov? Toho tam bolo nejak menej než by sa mi páčilo...vžťahov zase až moc. Tak ako veľmi som bola z prvého dielu Selekcie nadšená, som z druhého sklamaná. Takmer žiadne napätie na rozdiel od prvého dielu tu nebolo, 3/4 knihy America len pinká medzi Aspenom a Maxonom ako loptička na stolný tenis a každý jej vyznáva svoju lásku. Zato sa dozvedáme trochu viac o Iley, kráľovstve a jeho histórii a zakladateľovi Gregorym Ilea priamo z jeho denníkov.Vyzerá to, že monorchia nebola ustlaná na ružiach a spravodlivosti a všetkých krásnych ideáloch, čo je rozhodne oživenie dosť nezáživného diania v pláci... Sem-tam prebehne nejaký útok rebelov, asi najzaujímavejší zvrat knihy - America sa po útoku dostane von z paláca a stretáva rebelov. Ďalej mlčímÚžasný. Ale táto časť ma trochu prebrala z tej nudy, škoda len, že bola krátka.
Ďalším prekvapením bolo vyradenie jednej zo súťažicich, dosť drsným spôsobom- človek by si myslel, že princ Maxon je sladký ako cukrová vata, takže tu nám ukáže aj svoju druhú tvár. Naozaj ma v knihe bavila skôr druhá polovica, tam už sa diali rýchle zvraty a nevedela som do konca predpokladať, ktorá zo súťažiacich odíde ani čo sa ďalej stane. Ale naozaj nič také svetoborné sa tam nedialoPlačící. A čo ma štve najviac na svete je to priblblé riadkovanie! Celá kniha by mala 205 strán aj poďakovaním, zbytočne to natiahli, tak ako autorka zbytočne naťahuje obsah knihy, kľudne si mohla odpustiť polovicu ,,romantických momentiek" medzi Americou a Maxonom a Aspenom, ktoré deju len uškodili a nič mu nedali. Zato prekvapením bolo, že z jednej priateľky sa stáva pre Americu nepriateľ numero uno, čo som nečakala, a tiež to, že princ Maxon a kráľ majú viac tajomstiev ako ja prstov na nohách a na rukách S vyplazeným jazykem. Ale úprimne? Vôbec sa neteším na 3. diel, ktorý na mňa škaredo kuká na poličke (škaredo preto, lebo nemá ten pekný prebal,kamarátka mi ich požičala bez nichKřičící)
Hodnotenie 3 lístky z 5.

Kniha skôr osloví a má čo ponúknuť násťročným čitateľkám-14 až 20 rokov. Alebo večným romantikom? Ani jedno ja nie som Šlápnul vedle. A vy ste čítali Elitu? Aký máte názor?

RECENZIA: Nebo vonia tebou

3. dubna 2016 v 21:31 | Marisa

Autor: Eva Hrašková
Rok vydania: 2015
Viazanie: brožovaná/ paperback
Ďaľšie diela: Len kým si tu, Nežný dotyk nenávisti
Počet strán: 317

Mirka, po náročnom detstve bez materinskej lásky, vychovávaná otcom alkoholikom, čelí životným vzostupom a pádom po svojom; spolieha sa na pomoc z neba. To jej má podobu levanduľovej lúky, na ktorej nikdy nie je sama. V dobrom aj zlom ju sprevádza matka, o ktorú pri tragickej udalosti prišla v detstve. Čo sa však stane, keď sa s ňou jedného dňa príde mama rozlúčiť? Je Tomáš skutočne tým pravým? A naozaj už stretnutia na levanduľovej lúke nepotrebuje? Svet zostáva rovnaký. Plný trápenia, aj radostí. A nič v ňom nie je také, ako sa na prvý pohľad zdá...

Hlavná hrdinka Mirka je mladá realitná maklérka, úspešná v kariére, no s neúspechom v láske. Po nešťastnom vzťahu stretáva mladého Tomáša, no v ceste za šťastím im stojí Erika- Tomášova priateľka. Okrem toho rieši problémy s otcom alkoholikom, ktorému nikdy neodpustila smrť mamy. S bratom sa odcudzili, má vlasnú rodinu a tá sa od problémov s alkoholom dištancuje. Mirkinou jedinou oporou v ťažkých životných chvíľach je jej mŕtva matka, ktorá s ňou komunikuje v snoch a pomáha jej hľadať odpovede na ťažké životné otázky aj samú seba.
Už od začiatku knihy na vás doľahne silne depresívna, sentimentálna, hypnoticky melancholická atmosféra, ktorá sa vás drží skoro na každej stránke. Môže za to v prvom rade štýl rozprávania, ktorý len opisuje, opisuje, opisuje, opisuje, opisuje a ešte okrem toho opisuje. Opisuje prostredie, počasie, vnútorné rozpoloženie hlavnej hrdinky , ktoré na vás tak doľahne, že sa cítite byť presne v jej koži a dostávate sa do depresie ako ona sama. Dostávate sa do jej snov, v ktorých komunikuje so svojou mamou v nebi,ktorá ju a celú rodinu tragicky opustila. Predmetom tých smutných rozhovorou sú otázky medzi nebom a zemou, o správnych rozhodnutiach v živote a o hľadaní skutočnej lásky, šťastia. Krásny námet, nápad chválim, čo sa tohto týka, emócie vám to kvalitne vyžmýka.
Na rovinu sa priznávam, že som knihu po 170tich stranách zavrela úplne nahnevaná a s depresiou, ktorá ma dlhé hodiny neopúšťala. Na druhej strane vzdávam za to holt pani autorke, že také silné city vie v čitateľovi vyvolať, no niviem, či to považovať za známku kvality alebo autorkin úmysel, lebo ten štýl písania je na to dosť jednoduchý, až primitívny, čo ma hnevalo. Depka bola asi z pocitov hlavnej postavy. Po asi štyroch až šiestich hodinách ma premkli výčitky, že som tomu nedala šancu- tak som si prečítala poslednú vetu knihy. Nedávalo to zmysel, tak som prečítala celý posledný odstavec. Stále nič, tak celú poslednú stranu. To už bolo zaujímavé. Zjavne sa tam odohral nejaký dôležitý zvrat, veľmi podstatný, tak som od strany 170 pokračovala až do konca. A oplatilo sa. Kniha má veľmi peknú pointu, čo ma prekvapilo. Ale musíte sa prehrýzť tým zvyškom- čo zahŕňa aj správanie knižnej postavy,také to typické na nervy lezúce žensky nymfomanské plánovanie materstva (z toho som išla zošalieť). Ale pointa fakt fakt krásna,dokonca už knihu posúvam kamarátke, ktorá ničí plánovaním rodinky svojho chlapa (súcitím s tebou, Miško Úžasný). Stále to však nie je moja šálka kávy,celkovo knihy z reálneho života čítam len preto, aby som dala pauzu svojej predstavivosti, keď čítam fantasy.Mám radšej vtipnejšie druhy, alebo bez depresívnych dusivých postáv.Určite už druhý raz po nej nesiahnem, to by som si ušila asi nejakú psychickú poruchu. Kniha patrí rozhodne k lepším ženským ,,kabelkovým" románom, ale celú ju zachránil iba ten koniec. Za mňa je to teda len priemer. Ale aspoň s hlbokou myšlienkou, že nie všetko šťastie stojí na zaužívaných stereotypoch a materiálnych veciach.

Hodnotím 3 listami z 5.

Noc literatúry 2016 zoznam kníh

3. dubna 2016 v 18:22 | Marisa |  Aktuality
O Noci literatúry som v rubrike Aktuality už na blogu písala.Je to knižné podujatie, na ktoré sa teším každý rok, pretože je originálne a predčítajú úryvky z diel naši úžasní slovenskí herci. Zastúpené sú knihy od autorov z viacerých kútov Európy, vrátane Slovenska Tohtoročné sa bude konať v stredu 11 mája. Pre viac informácií odporúčam pozrieť facebookovú stánku Noc literatúry. Tu je zoznam knižiek a textov, z ktorých sa bude počas tohtoročnej Noci literatúry čítať:

1/ BELGICKO
Frank Adam: Belgicko - rozprávka
Revue svetovej literatúry 2015