RECENZIA: Nebo vonia tebou

3. dubna 2016 v 21:31 | Marisa

Autor: Eva Hrašková
Rok vydania: 2015
Viazanie: brožovaná/ paperback
Ďaľšie diela: Len kým si tu, Nežný dotyk nenávisti
Počet strán: 317

Mirka, po náročnom detstve bez materinskej lásky, vychovávaná otcom alkoholikom, čelí životným vzostupom a pádom po svojom; spolieha sa na pomoc z neba. To jej má podobu levanduľovej lúky, na ktorej nikdy nie je sama. V dobrom aj zlom ju sprevádza matka, o ktorú pri tragickej udalosti prišla v detstve. Čo sa však stane, keď sa s ňou jedného dňa príde mama rozlúčiť? Je Tomáš skutočne tým pravým? A naozaj už stretnutia na levanduľovej lúke nepotrebuje? Svet zostáva rovnaký. Plný trápenia, aj radostí. A nič v ňom nie je také, ako sa na prvý pohľad zdá...

Hlavná hrdinka Mirka je mladá realitná maklérka, úspešná v kariére, no s neúspechom v láske. Po nešťastnom vzťahu stretáva mladého Tomáša, no v ceste za šťastím im stojí Erika- Tomášova priateľka. Okrem toho rieši problémy s otcom alkoholikom, ktorému nikdy neodpustila smrť mamy. S bratom sa odcudzili, má vlasnú rodinu a tá sa od problémov s alkoholom dištancuje. Mirkinou jedinou oporou v ťažkých životných chvíľach je jej mŕtva matka, ktorá s ňou komunikuje v snoch a pomáha jej hľadať odpovede na ťažké životné otázky aj samú seba.
Už od začiatku knihy na vás doľahne silne depresívna, sentimentálna, hypnoticky melancholická atmosféra, ktorá sa vás drží skoro na každej stránke. Môže za to v prvom rade štýl rozprávania, ktorý len opisuje, opisuje, opisuje, opisuje, opisuje a ešte okrem toho opisuje. Opisuje prostredie, počasie, vnútorné rozpoloženie hlavnej hrdinky , ktoré na vás tak doľahne, že sa cítite byť presne v jej koži a dostávate sa do depresie ako ona sama. Dostávate sa do jej snov, v ktorých komunikuje so svojou mamou v nebi,ktorá ju a celú rodinu tragicky opustila. Predmetom tých smutných rozhovorou sú otázky medzi nebom a zemou, o správnych rozhodnutiach v živote a o hľadaní skutočnej lásky, šťastia. Krásny námet, nápad chválim, čo sa tohto týka, emócie vám to kvalitne vyžmýka.
Na rovinu sa priznávam, že som knihu po 170tich stranách zavrela úplne nahnevaná a s depresiou, ktorá ma dlhé hodiny neopúšťala. Na druhej strane vzdávam za to holt pani autorke, že také silné city vie v čitateľovi vyvolať, no niviem, či to považovať za známku kvality alebo autorkin úmysel, lebo ten štýl písania je na to dosť jednoduchý, až primitívny, čo ma hnevalo. Depka bola asi z pocitov hlavnej postavy. Po asi štyroch až šiestich hodinách ma premkli výčitky, že som tomu nedala šancu- tak som si prečítala poslednú vetu knihy. Nedávalo to zmysel, tak som prečítala celý posledný odstavec. Stále nič, tak celú poslednú stranu. To už bolo zaujímavé. Zjavne sa tam odohral nejaký dôležitý zvrat, veľmi podstatný, tak som od strany 170 pokračovala až do konca. A oplatilo sa. Kniha má veľmi peknú pointu, čo ma prekvapilo. Ale musíte sa prehrýzť tým zvyškom- čo zahŕňa aj správanie knižnej postavy,také to typické na nervy lezúce žensky nymfomanské plánovanie materstva (z toho som išla zošalieť). Ale pointa fakt fakt krásna,dokonca už knihu posúvam kamarátke, ktorá ničí plánovaním rodinky svojho chlapa (súcitím s tebou, Miško Úžasný). Stále to však nie je moja šálka kávy,celkovo knihy z reálneho života čítam len preto, aby som dala pauzu svojej predstavivosti, keď čítam fantasy.Mám radšej vtipnejšie druhy, alebo bez depresívnych dusivých postáv.Určite už druhý raz po nej nesiahnem, to by som si ušila asi nejakú psychickú poruchu. Kniha patrí rozhodne k lepším ženským ,,kabelkovým" románom, ale celú ju zachránil iba ten koniec. Za mňa je to teda len priemer. Ale aspoň s hlbokou myšlienkou, že nie všetko šťastie stojí na zaužívaných stereotypoch a materiálnych veciach.

Hodnotím 3 listami z 5.