RECENZIA: PÝCHA, PŘEDSUDEK A ZOMBIE

4. července 2016 v 20:47 | Marisa

Vydavateľstvo : Mladá fronta
Viazanie: tvrdá väzba,304 stán
Séria: Quirk classics, u nás vyšli len 2 diela- Pýcha,predsudok a zombies a Rozum a cit a morské príšery(tiež vlastním, takže časom aj tú zrecenzujem!)
Adaptace klasického románu Jane Austenové s odvážnou Elizabeth, srdečnou Jane, trochu nesnesitelnou paní Bennetovou, povýšeným panem Darcym… a hordou obživlých mrtvol.
Posláním paní Bennetové je provdat co nejdříve všech pět dcer, posláním pana Benneta je ochránit je před útoky krvelačných zombie, které sužují celou Anglii. Všechny dcery jsou zdatné v boji s nebezpečnými stvůrami, jejich každodenní trénink je však narušen příjezdem mladého a nezadaného pana Bingleyho a jeho přítele Darcyho. Elizabeth Bennetová ovšem neslyší svatební zvony, ale řinčení šavlí a lámání kostí. A jak by se mohla zamilovat do povýšeného a arogantního Darcyho? Bude pro Darcyho a Elizabeth těžší boj s nenasytnými zombie nebo s vlastními předsudky?

Hneď na úvod vás musím upozorniť, že som nečítala žiadne z pôvodných diel od Jane Austenovej. Videla som iba film s Keirou Knightley, Pýcha a presudok, ktorému som v tom čase vôbec nerozumela (mala som asi 16 rokov a anglické spôsoby vtedajšej spoločnosti a tie zložité dlhé vety mi nič nehovorili, chcela som len vidieť moju obľúbenú herečku inak ako pirátkuŠlápnul vedle ). Z tohto dôvodu som Jane Austenovú zaškatuľkovala do kategórie kníh ,,nudné- príliš romantické". Dnes sa na staré anglické spôsoby už pozerám trochu inak, no stále nemám rada gýčové romantické romány, naozaj mám možno 2-3 krát do roka nutkanie si niečo také prečítať, ale to len pre to, že mi už z drakov, príšer, mečov, bojov,kúziel a mágie pekne drbe a môj mozog zatúži po niečom ,,ľahkom". No a preto som si myslela, že táto postapo vezia ma bude baviť a nebude to také ,,nudné- príliš romantické" ako originál.

Základná dejová linka sa točí okolo piatich sestrier Bennetových, ktoré sú už súce na vydaj. Ich matka je zúfalá, pretože ani jedna z dievčat zatiaľ nemá vhodného(bohatého) nápadníka a dievčatá skôr zaujíma šermovanie a zabíjanie zombie v mene kráľovnej ako hľadanie si ženícha. V celej Británii zavládol nezemský mor,ktorý mení ľudí v krvilačné hnijúce príšery a mŕtvoly vstávajú z hrobov. Pre dievčatá, ktoré stávili dlhé roky zdokonaľovaním sa v umení boja u šaolinských mníchov sa teraz naskytla príležitosť: do Netherfieldu prichádza mladý boháč,pán Bingley s priateľom pánom Darcym. Medzi najstaršou zo sestier Jane a pánom Bingleym hneď preskočí iskra. Mladšia sestra Jane, Elisabeth, pokukuje po Darcym, no skoro zistí, že je to nadutý pyšný panák a že ho nevie vystáť. Nečakane však Jane ochorie, Netherfieldske panstvo napadnú zombie a pán Bingley neohlásene odchádza do Londýna. K tomu ešte príde na návštevu k Bennetovcom nemožný pupkatý plešatý bratranec Collins, ktorý si Elisabeth vyhliadol ako svoju budúcu nevestu! Dievčatá jednoducho nevedia kam skočiť skôr, či pod čepiec alebo sekať hlavy mŕtvolám! A úbohá Elisabeth by radšej zabíjala tie živé mŕtvoly...Medzitým pán Darcy priznáva svoj cit k Lizzie, no tá ho hrubo odmietne, pretože snáď nechodí po zemi človek, ktorého by nenávidela viac.Lenže nie všetko je tak ako sa zdá a vyzerá to, že každý má druhú tvár...
Musím uznať, že kniha je dosť verná originálnemu príbehu ( pamätám si ho iba z filmu). Stále je to miestami také príliš anglické, nudne romantické( žiadne bozkávanie!), no sem tam to osvieži niekto mŕtvy alebo bizarná smrť uškrtenia vlastnými črevami. Naozaj vtipná je aj premena živej osoby na zombíka, stretneme sa aj s úžasne drzou a povýšeneckou grófkou Cathrine de Bourgh, ktorá namiesto dvorných dám používa ninjov a vie o celom svete všetko. Postavy sú tu naozaj dokonale vykreslené, zamilujete si ich, ale zistíte to až pri posledných stránkach knihy, keď jednoducho už viac nebudete môcť sledovať ich život. Vyslovene mi bolo ľúto, že sa o nich nedozviem viac!
Celý dojem z knihy kazia ale gramatické chyby, vynechané slová a sem tam nelogické situácie, napr. sestra odsekne druhej sestre hlavu, ale nikde nie je rozvinuté ako sa hlava naspäť prišila alebo čo, pretože tá postava naďalej vystupovala v príbehu ako živá(a nie nebola tam žiadna časová slučka).

KNIHA OBSAHUJE AJ
ilustácie: čiernobiele a morbídne (ale inak krásne a plné zombíkov Smějící se)

Za seba hodnotím knihu veľmi dobre, celé to bolo také svieže a morbídne ale aj trošičku romantické.4 hviezdy z 5. Vlastne listy S vyplazeným jazykem

Keby niekoho zaujímalo, príbeh bol aj sfilmovaný tohto roku:

Po zhliadnutí filmu môžem smelo povedať, že kniha je lepšia a že film je ňou len inšpirovaný.Každé médium rozpráva príbeh odlišne a obe majú pozitíva aj negatíva, kniha je o hodne vtipnejšia, no snaží sa držať pôvodného námetu od Austenovej a film zas epickejší a dobrodružnejší,no spoločné s predlohou majú asi len mená postáv a zopár scén z knihy.