RECENZIA: Môj smutne slávny život

12. srpna 2016 v 14:11 | Marisa

Autor: Kate Manningová
Rok Vydania: 2011
Ďaľšie diela: Whitegirl
U nás vyšlo:Zatiaľ len táto kniha , v češtine má názov Madam X
Počet strán: 457
Strhujúci príbeh inšpirovaný skutočnými udalosťami rozpráva o Axie, dcére írskych imigrantov vyrastajúcej v sirotinci, z ktorej sa stala jedna z najbohatších a najkontroverznejších postáv svojich čias. Axie, vyškolená pôrodná asistentka, si s manželom urobí z predaja "lunárnych tabletiek na ženské ťažkosti" výnosný obchod. Postupne sa vypracuje na vyhľadávanú ženskú lekárku a presťahuje sa z biedneho podnájmu do honosnej rezidencie na Piatej avenue. Jej pomoc vyhľadávajú prominentné i chudobné Newyorčanky, často v tejto oblasti šokujúco nevzdelané. Praktiky svojskej Madam X, ako ju označujú novinári, však veľmi nevoňajú istej skupine mužov, a tak musí pred súdom čeliť vážnym, škandalóznym obvineniam, vďaka čomu si vyslúži neslávnu publicitu.

VERDIKT: POZOR môžu byť SPOILERY!

Úžasný do detajlov vypracovaný príbeh! Hlavnú hrdinku Axie/ Annie spoznáva čitateľ od jej 12tich rokov ako žobrajúcu dievčinku s dvoma mladšími súrodencami- sestrou Dutch a bračekom/ batoľaťom. Raz sa na nich však usmeje ,,šťastie" a cudzí džentleman ich kúpi od ich ťažko chorej matky s vidinou o lepšom živote pre jej deti. Axie, Dutch a Joe sa ocitnú vo vlaku na ceste za novým domovom, avšak už ako ,,siroty" do rodín, kde sa ich cesty rozdelia. Axie sa po odlúčení a úteku opäť stretáva s matkou,ktorá je tehotná a vedie nový život. Idylka však netrvá dlho a z Axie je opäť sirota bez šance na dôstojný život. Zamestná sa ako slúžka u ženkej doktorky a spoznáva aj prvú lásku...a všetky ,,ženské" komplikácie s tým spojené ako sú napr. strach z tehotenstva a smrť šestonedieľok.
Axie so skúsenosťami od svojej zamestnávateľky začne pre ženy pripravovať ,,tabletky na vyvolanie menštruácie", stane sa pôrodnou babicou a ženskou lekárkou , čo sa nesie ruka v ruke s úspechom šialených rozmerov, no zároveň so stigmou ,,hriešnice" v spoločnosti. Axie ale nikdy nezabudla na svoje korene a stále verí, že svojich súrodencov pomocov prostriedkov,ktoré jej vynáša toto remeslo nájde.
Kniha je písaná v prvej osobe, príbeh rozpráva samotná hrdinka, dejová linka je retrospektívna, vracia sa z prítomnosti do minulosti . Axie je ten typ, ktorý si zamilujete na prvých stránkach. Za deň som prečítala aj 15 kapitol, tak ma to vtiahlo do príbehu. Postavy, aj tie vedľajšie majú veľmi výrazné charakterové črty, čo príbeh krásne oživuje.
Rozhodne táto kniha stojí za prečítanie, nie je možné aby vás (hlavne ženy) akýmkoľvek spôsobom nudila.HLavne keď je inšpirovaná skutočnými udalosťami. Niektoré medicínske procedúry sú opísané naturalisticky a podrobne, čo sa slabším náturám asi páčiť veľmi nebude, no okrem nich dostanete silný príbeh ženy, ktorú vychovala ulica a dotiahla to až na vrchol smotánky,no neubránila sa ani verejným škandálom. Neuveriteľné rozdiely zaznamenáte aj medzi súrodencami,zarazí vás aký kontrast v charaktere vám urobí iná výchova.
Jednoducho krásna kniha, žiadne gýčové zamilovanosti tu nečakajte,všetko je tvrdo realistické ako život sám,veď Axie má tuhý írsky korienok (a aj slovník)Smějící se.Nadávky sú síce vycenzúrované,no viete si domyslieť,normálne ma zarazilo koľko ani nepoznámSmějící se.

Vynikajúca!!! 5 z 5 listov, viac takých kníh chcem !!!

Knihu som kúpila v stále prebiehajúcej akcii (nepamatám si cenu) v kníhkupectvách .