Ľavá ruka Boha- RECENZIA

Autor: Lewis Caroll
Vydavateľstvo: Harper Collins Publisher
Viazanie: mäkká väzba/ paperback
Jazyk: AJ
Ďaľšie diela: The Hunting of the Snark, Jabberwocky
U nás vyšlo:Zatiaľ len tieto knihy, a Slovart vydal ilustrovanú verziu spojenú do jednej knihy v slovenčine tohto roku.

Príbehy o Alici v krajine zázrakov a za zrkadlom, ktoré povymýšľal a spísal ešte v 19. storočí anglický matematik a profesor na univerzite v Oxforde Lewis Carroll, sa stali obľúbenými prakticky na celom svete. Alicu poznajú deti a dospelí rovnako ako Pippi Dlhú pančuchu, Pinocchia alebo Medvedíka Pú. Je známa vec, že matematici majú už z titulu svojho zamestnania neraz veľkú tvorivú fantáziu a zmysel pre obdivuhodné kombinácie, paradoxy a nezmysly. Zmysel pre krásne a bláznivé nezmysly mal aj Lewis Carroll - a jeho Alica sa v tom fantastickom nezmyselnom svete pohybuje s detskou samozrejmosťou a bezstarostnosťou, až dospelí nevychádzajú z údivu. A občas si pritom aj zaveršuje a zaspieva. Jej bláznivé príbehy by mali pobaviť nielen deti, ale aj rodičov či už starých alebo mladých.

Kto by už len nepoznal Alenku v krajine zázrakov? Si určite myslíte ... Prekvapilo by vás ale, ako veľmi sa líši každá verzia či už v knižnej podobe alebo tej animovanej či sfilmovanej.
Ja som príbehy o Alenke/Alici nikdy nečítala, no poznala som a milovala rozrávku od Disneyho. Milovala, teraz už milujem knižnú a originálnu verziu. Alica je úžasné dievčatko, ktoré vás nadchne, pobaví ale aj pripomenie vaše detstvo. Jej nezmyselné dobrodružstvá s obyvateľmi Krajiny zázrakov sú prekvapivo logické a milé, no hravo vás úplne popletú. Vedeli ste napríklad, že ak ste celí mokrí od vody, taká lekcia z dejepisu by vás mohla vysušiť raz- dva?

V každom prípade apelujem, že pôvodné čierno-biele ilustrácie by som sa nebála použiť aj ako námet do seriálu American Horror story, bohužiaľ, myslím, že v reedícii od Slovartu sa nájdu ešte horšie. Taktiež niektoré slová keď som porovnávala s prekladom (malý výlet do kníhkupectva, kde som listovala aj slovenskú verziu 2016) sa mi zdali katastrofálne archaizmy a úplné nezmysly z okraju slovnej zásoby. Zato sa mi páčila preložená verzia piesne o Mrožovi a ústriciach.

NO a ak sa pýtate ktorý diel je lepší, či prvý alebo druhý, odpoveď je, že nie je možné prečítať len jeden. Buď obidva, alebo oni jeden, lebo len spolu tvoria celok. A na Tima Burtna zabudnite, síce sa mi vizuálne veľmi páčili,ale s originálom mal spoločnú asi len meno hlavnej postavy,ok?
NO a odkaz pre rodičov: Nekupujte,respektíve si kus z toho prečítajte, ak sa rozhodnete pre slovenskú verziu od Slovartu. Naozaj,90% je tam tak zbytočne zložito a grambľavo preložené, že by to večer nebavilo ani vás a vaše deti tomu neporozumejú. Buď pohľadajte staré originálne verzie od babičiek a prebabičiek alebo im knižky darujte keď deti budú väčšie v angličtine.

Pri príležitosti 25. výročia založenia vydavateľstva Slovart bola táto knižka v roku 2016 dotlačená a opäť zaradená do jeho ponuky.Vyzerá takto:

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt alenka v krajine zázrakov slovart

PS. Inak, vedeli ste, že autor (Lewis Caroll) pravdepodobne užíval drogy počas písania tejto knihy? Teda vie sa len to,že v tom období boli veľmi rozšírené a tú bohatú obrazotvornosť si ľudia vysvetlili aj takto Smějící se . No a v Slovarte asi na nich tiež niekto fičal, tie ilustrácie som nepobrala.

HODNOTENIE: 4 lístky z 5.

KINO :Bridget Jones 3 a Sirotčinec slečny Peregrinovej

8. října 2016 v 23:01 | Marisa |  Filmy

Po 12 rokoch sa k nám vrátila úžasne nemožná Bridget Jones. Naozaj neviem prečo, ale až predvčerom som si v kine na tomto filme uvedomila, ako veľmi mám rada tieto filmy o tejto zvláštne úžasnej hrdinke, Bridget je proste ,,ikona" modernej ženy. A je až neuveriteľné, ako sa na ňu väčšina žien (vrátane mňa) podobáme.
Tretí film ma vôbec nesklamal, naopak milo prekvapil a dostál mojim očakávaniam, je krásnou čerešničkou na torte!
A hlavne, naša Bridget sa vôbec nezmenila! Dobre, vyspela a má svoju vysnívanú postavu, ale je to stále taká smoliarkaSmějící se.Odporúčam, choďte, zoberte kamošku alebo aj svojho chlapa, nudiť sa určite nebude.

HODNOTENE: 100%

Sirotinec slečny Peregrinovej asi mnohých fanúšikov kníh sklame(nečítala som, ale kamarátka áno a bola sklmanáZamračený) . Avšak ak máte radi fantasy filmy, a že ich je poriedko vo filmovom svete oproti iným žánrom, je toto pre vás povinná jazda, a na chvíľu sa budete cítiť ako by ožil Harry Potter ! Naozaj sa mi páčili efekty, hlavne tie pod vodou a s časom, Tim Burton si zase neodpustil nejakú tú kostliveckú diskotéku(ale podľa mňa vydarená) a sem-tam prebehne filmom nejaké to roztomilé dietko, čo je neviditeľné alebo má sily viac ako Herkules,ale behá v pančuškách a sandálochSmějící se.Zlaté. Nedá sa uprieť autorovi genialita a nápaditosť, v tom mi dáte určite za pravdu, že aj keď sme už veľa rovnakých nápadov videli inde, stále je čo obmieňať a podať to tak, aby to diváka bavilo. A ak som vás nepresvedčila, tak aspoň panebože na to vezmite svoje deti, tým sa to rozhodne bude páčiť (ale asi sa z tých príšer v noci pár krát pomočia...) Na Evičku Zelenú sa dobre pozerá (asi nikdy nepochopím, ako má namalované tie oči, už sa mi to s ňou stáva pri každom jej filme!) a Samuel Lee Jackson! Film som si naozaj užila a odporúčam ho pre nadšencov fantasy žánru, pre nadšencov kníh radšej neodporúčam, počkajte si kým bude film online alebo si vezmite do kina nejakú antistresovú loptičku Líbající .
A keď ste ho už videli, dajte vedieť, či vás nadchlo Burtonovo spracovanie alebo je to pre vás fail, OK? Lebo tá zvedavosť ma zabije.

HODNOTENIE: 80%