RECENZIA: POSLEDNÍ ARISTOKRATKA

Pokračovanie: Aristokratka ve varu, Aristokratka na koni
Séria:Aristokratka (zatiaľ 3 diely)
Vydavateľstvo: Druhé Město
Viazanie: tvrdá väzba (ja som čítala ako e-knihu v čítačke)
Počet strán: 248

Anotácia:

František Antonín hrabě Kostka z Kostky je potomek šlechtického rodu, žijící v New Yorku. Po pádu komunistického režimu se s americkou manželkou Vivien a dcerou Marií (III.) vrací do Čech, aby převzal rodové sídlo. Kromě zámku "zdědí" hraběcí rodina i personál: zpátečnického kastelána, hypochondrického zahradníka a kuchařku, která si ráda cvakne a občas to přežene.
Chudobný navrátilec, krkolomně navazující na slavný rodokmen, emigrantství, místní zemitost, zámek jako konkurenceschopná atrakce, kníže Schwarzenberg, zpěvačky Cher a Helenka Vondráčková, to jsou motivy, z nichž autor, profesí kastelán, upředl sérii panoptikálně komických situací. V deníku Marie III., posledního potomka rodu, nenajdete sex, násilí, vraždy ani hluboké myšlenky. Má jedinou ambici: pobavit čtenáře!

Kniha je písaná formou denníka, z pohľadu postavy Márie III., ktorá oplýva úžasným humorným priam až satirickým duchom. Svoju rodinu nám predstavuje zo začiatku ako obyčajný ničím nezaujímavý manželský pár- otec učiteľ a matka typická prostoduchá Američanka. Všetko sa však obráti, keď sa jej otec dozvie, že má prevziať majetok po svojich šľachtických predkoch z Čiech- zámok Kostku. Rodina zažíva chvíľkové povznešenie, vizualizujú si život na zámku, majú priam nereálne predstavy a porovnávajú ich so životným štýlom britskej kráľovskej rodiny. Jediná Mária zostáva skeptická. A právom. Po problematickom príjazde do krajiny a prevoze ďaľších zosnulých členov rodiny, sa ocitajú na zámku v starostlivosti zamestnancov ako z hororu- kuchárky pani Tichej, ktorá má bližšie ku chlastu ako ku sporáku, Jozefa, kastelána, ktorý neznáša prítomnosť ľudí a ktorý sa zaslúžil o schátralosť zámku, pána Spocka, záhradníka, ktorý pozná príznaky každej jednej choroby a skladá z nich pop music.
Rodičia šokovaní zo šľachtického stavu,zchátralého stavu Kostky a faktu, že sú asi najchudobnejšia šľachta vo vesmíre, zažívajú úsmevné patálie, handrkujú sa o peniaze so zamestnancami, učia sa o českých zvykoch a snažia sa nadobudnúť aspoň dôstojný obnos majetku, aby nemuseli bývať pod mostom.
Kniha sa výborne číta, s chuti sa na nej zasmejete, hlavná postava Mária je skvelá postava, trochu ma ale šokovala/prekvapila informácia o jej veku. Postáv je v príbehu viac, ako som menovala, každá má nejaké črty karikatúry a ich charaktery k nim dokonale kontrastujú s akoukoľvek či už ľudskou alebo šľachtickou dôstojnosťou.

Jednoznačne odporúčam! Jediná vec, čo sa dá vytknúť, je to, že príbeh je trochu plytký, kniha má čitateľa skutočne len pobaviť a to zvláda priam dokonale. A ešte že je krátka! V každom prípade máme to šťastie, že patálie českej smotánky pokračujú aj v knihách Aristokratka ve varu a Aristokratka na koniSmějící se. Knihy sú dostupné na internete (uložtoSmějící se)na sťiahnutie aj v pevnej väzbe v kníhkupecve. Musím pochváliť obálky, fakt sa podarili a celá séria pôsobí krásne kompaktne.

Ak máte radi nenáročné humorné čítanie, alebo si chcete dať pauzu od ťažkých kníh, určite vám Aristokratku odporúčam.
Pozitívne vás naladí a počas celého čítania vám bude na perách hrať úsmev.

Prečítajte si úryvok:
Ze záhadných důvodů je přeprava nebožtíka, byť zpopelněného, dražší než letenka živého pasažera. Když se otec trochu uklidnil, zavolal znovu a pokusil se usmlouvat alespoň množstevní slevu. Slečna z letecké společnosti zřejmě usoudila, že má co do činení s nějakým bláznem, a vyhrožovala, že zavolá policii. Otec se znovu rozčílil a křičel, že za ty peníze si může pronajmout raketoplán.

****
Matka navrhla poslat popel v krabici od desetikilového prášku na praní. Přišlo mi to jako docela dobrý nápad, ale otec to zamítl. Nemůžeme prý všechny Kostky sesypat dohromady. Jednak se někteří vyloženě nesnášeli, jednak by se kufr s pracím práškem mohl stratit. Barona Solnického prý poslali v plechovce od proteinů pro kulturisty, kufr s plechovkou se ztratil a dodnes se neví, kde je mu konec. Představa, jak s našimi předky někdo pere v pračce monterky, je děsivá.

HODNOTENIE 4 z 5 lístkov, čiže veľmi dobré!Smějící se: